Add to Watchlist

Approche macroscopique de la diffusion dans le modèle des miroirs

16 views

Citation of segment
Embed Code
Purchasing a DVD Cite video
Series
Loading...

For this video, no semantic annotations are available.

Semantic annotations are only provided—where legally permissible—for videos from the realms of technology/engineering, architecture, chemistry, information technology, mathematics, and physics.

Metadata

Formal Metadata

Title Approche macroscopique de la diffusion dans le modèle des miroirs
Title of Series Les Probabilités de Demain
Part Number 16
Number of Parts 17
Author Chiffaudel, Yann
License CC Attribution 3.0 Unported:
You are free to use, adapt and copy, distribute and transmit the work or content in adapted or unchanged form for any legal purpose as long as the work is attributed to the author in the manner specified by the author or licensor.
DOI 10.5446/20275
Publisher Institut des Hautes Études Scientifiques (IHÉS)
Release Date 2016
Language French

Content Metadata

Subject Area Mathematics
Abstract Dans la littérature mathématique, le mot diffusion fait référence à plusieurs définitions différentes. Je m'intéresse à la diffusion dite "macroscopique" caractérisée par l'existence d'une densité de particules évoluant selon la loi de Fick. Je porterai mon attention sur le modèle des miroirs en dimension 2 et sur sa généralisation en dimension quelconque. Ce modèle de gaz de Lorentz sur réseau permet un énoncé clair et rigoureux de la loi de Fick. Une approche analytique nous a permis de simplifier le problème et de réaliser une étude numérique qui permet de conjecturer la validité de la loi de Fick en dimension 3. Je présenterai succinctement l'étude, de façon très visuelle et abordable.
Loading...
Feedback

Timings

  324 ms - page object

Version

AV-Portal 3.7.0 (943df4b4639bec127ddc6b93adb0c7d8d995f77c)